Zakup używanego samochodu

Przed zakupem używanego samochodu warto przyjrzeć się mu dokładnie z bliska. Jest wiele elementów, które każdy kierowca jest w stanie sam zaobserwować i ocenić auto. Warto jest się z nimi zapoznać przed zakupem.

Auto powypadkowe

Jeżeli lakier na samochodzie ma różne odcienie lub blacha jest pofalowana to pewnie było one remontowane po wypadku. Innymi oznakami remontu są ślady farby na szybach i uszczelkach, inny kolor na ukrytych częściach (w bagażniku, pod chodnikami) czy też grubość lakieru lub użycie szpachli (możliwe do wykrycia przy pomocy specjalnych urządzeń). O fakcie, że auto jest po wypadku mogą też świadczyć nierówne odległości pomiędzy elementami (np. nierówne szpary pomiędzy drzwiami a karoserią samochodu z obu stron), trudności w zamykaniu i otwieraniu drzwi czy klapy bagażnika, trudność w otwieraniu i zamykaniu szyb. W przypadku samochodów które “dachowały” częstym problemem jest właśnie kłopot przy otwieraniu i zamykaniu szyb. Warto jest także sprawdzić czy wszystkie części samochodu zostały wyprodukowane w tym samym okresie. Stwierdzić to można po etykiecie na produkcie lub po numerze seryjnym. Może się na przykład okazać, że samochód posiada tylną szybę, która została wyprodukowana 2 lata po pierwszej rejestracji pojazdu. Może to wówczas oznaczać, że auto było bite z tyłu i warto wówczas dokładniej przyjrzeć się takiemu samochodowi.



Historia samochodu

Udokumentowaną historię samochodu można sprawdzić na podstawie książki serwisowej. Jednak nie należy polegać tylko na wpisach znajdujących się w niej, ale warto zweryfikować ich prawdziwość kontaktując się z punktami serwisowymi, których pieczątki na nim widnieją. Innym sposobem jest sprawdzenie historii samochodu w internetowych serwisach. Takie informacje można uzyskać wielu serwisach internetowych.

Karoseria samochodu

Zarysowania na lakierze mogą pokryć się w niedługim czasie rdzą. Bardzo istotnym elementem wpływającym na wygląd samochodu ma fakt czy był on garażowany. Garażowane samochody zwykle mają lakier w dużo lepszym stanie niż te, które trzymane były na wolnym powietrzu. Stan lakieru samochodu warto sprawdzić jest w suchy, słoneczny dzień i gdy auto jest umyte (nie ma warstwy brudu czy też błota na sobie).
Istotnym elementem kontroli pojazdu jest sprawdzenie jak wygląda on pod maską jak i wewnątrz bagażnika. Sprawdź także jak się otwiera i jak wygląda wlew paliwa? Czy nie jest zardzewiały?

Kontrola oleju

Jeśli jest to możliwe to sprawdź historię wymiany oleju w samochodzie. Częstą praktyką jest naklejanie naklejek z wymiany oleju pod maską silnika. Jeżeli olej nie był wymieniany przez okres dłuższy niż pół roku to warto się jest przyjrzeć jego konsystencji. Ciemny i zanieczyszczony olej powinien być jak najszybciej wymieniony.
Ważne jest także ilość oleju. Niedopuszczalne jest, aby był on poniżej dopuszczalnej minimalnej wartości ani żeby przekraczał maksymalny przewidziany przez producenta poziom.

Pozostałe elementy

  • Zwróć uwagę na opony. Nierównomierne zużycie bieżnika opon może świadczyć o problemach z kołami (np. zbieżność). Ponadto, jeżeli opony nie są z jednego kompletu to może to być spowodowane poprzez wypadek i wymianę uszkodzonych kół.
  • Sprawdź czy szyby samochodowe jak i lampy nie mają pęknięć i czy nie wymagają wymiany. Niepokojącym sygnałem jest także wilgoć w reflektorach (kloszach). Czasami, aby ją stwierdzić trzeba jest zapalić lampy.
  • Warto jest też sprawdzić czy poprawnie działają urządzenia elektryczne i elektroniczne będące na wyposażeniu samochodu: klimatyzacja, nawigacja, radio, itd. Do tego trzeba będzie uruchomić każdą opcję i ich kombinacje.
  • Sprawdź jak łatwo zapala się i gasi auto. Warto jest kilkukrotnie sprawdzić tą czynność obserwując poprawność zachowań wszystkich kontrolek na desce rozdzielczej.
  • Przetestuj działanie wentylatorów i klimatyzacji. Warto zwrócić uwagę czy z klimatyzacji nie wydobywają się nieprzyjemne zapachy, czy chłodzi/grzeje, czy nie piszczą wiatraczki.
  • Przetestuj system audio zainstalowany w aucie? Czy wszystkie moduły są sprawne (radio, cd, mp3) i czy wszystkie głośniki działają?
  • Warto sprawdzić działanie regulacji foteli. Należy przestawić je we wszystkie pozycji do napotkania oporu.
  • Należy przyjrzeć się stanowi tapicerki i kokpitu. Stare niegarażowane auto będzie miało bardziej zniszczoną i popękaną strukturę niż auto garażowane.
  • Akumulator nie może być pokryty korozją. Sprawdź datę produkcji lub poproś elektryka o zbadanie jego stanu. Przeciętny żywot akumulatora to 5 lat.
  • Przy zaglądaniu pod maskę silnika warto zwrócić uwagę na zużycie wielu elementów: paska, przewodów, kabli, rurek. Ważnym czynnikiem jest to żeby silnik był czysty, tzn. nie był zabrudzony olejem. Często bywa, że uszczelki na silniku są nieszczelne i olej wydobywa się na zewnątrz. Uwaga na to żeby silnik nie był zbyt czysty, bo oznaczać to może, że był myty, aby ukryć jakieś wady albo był po remoncie.
  • Sprawdź stan tłumika. Zardzewiały tłumik wymagać będzie wymiany, bo inaczej może się urwać.

Ogólny stan techniczny silnika można sprawdzić w stacji kontroli pojazdów. W takim zakładzie można dokonać kontroli spalania, układu kierowniczego, hamulców, zbieżności, numerów nadwozia. Takie sprawdzenie ma duże znaczenie gdyż jest wykonywane przez fachowca przy pomocy specjalistycznych urządzeń.

Tagi: ,

Pozostaw wiadomość